לא רק סופגניות: הלכות חנוכה א'

    אתר קול חי Comments Off on לא רק סופגניות: הלכות חנוכה א'
    23:39
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on דובר צה"ל: תבוטל הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לנוחיותכם ריכזנו פה מהלכות חג החנוכה מאת הרה"ג רבי יצחק מאיר ליברמן שליט"א. רב קהילת בשבילי אורייתא – ווארקא, מו"צ בית הוראה הגאון רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א.

    מאי חנוכה

     

    א. בימי בית שני, כשמלכו מלכי יוון גזרו גזירות על ישראל ופרצו ההיכל וטמאו כל השמנים שבו וצר לישראל מאד, וכשהושיעם הקב"ה וגברו בני חשמונאי נכנסו להיכל ומצאו פך אחד של שמן טהור שהי' בו להדליק יום אחד, ועל ידי נס יכלו להדליק ממנו שמונה ימים. (שבת כ"א: . רמב"ם הל' חנוכה פ"ג. טור או"ח סי' תר"ע).

     

    ב. לכן קבעו חכמים שמונת ימי חנוכה, שמתחילים בכ"ה בכסליו, לימי שמחה והלל, שאין מתענין או מספידים בהם ומדליקים בהם נרות להראות ולגלות הנס. (טור ושו"ע סימן תר"ע).

     

    ג. ימים אלו נקראים חנוכה, משום:

    1. ביום זה חנו מאויביהם, חנו כ"ה (ר"ן שבת פ"ב. מחזור ויטרי. שבלי הלקט. אורחות חיים. מהרי"ל. ס' כל בו. טור).
    2. חנוכת המזבח שהיה אז, שהיוונים טמאוהו, לכן בנו את המזבח מחדש. (אור זרוע סי' שכ"א. דרכי משה סי' תר"ע. מהרש"א שבת כ"א: ).
    3. שאז נשלמה מלאכת המשכן שעשו ישראל במדבר, וחנכוהו בחודש ניסן, לכן שילם הקב"ה לחודש כסלו בימי מתתיהו (פסיקתא רבתי פ' בהעלותך. מהר"א מפראג. דרכי משה סי' תר"ע. משנ"ב ס"ק ז').
    4. חנוכה מלשון חנינה וחן (שבלי הלקט סי' קפ"ט. ס' הפרדס סי' קצ"ח חנוכה מלשון חנינה. מחזור ויטרי ס"ק רל"ט, חן בכ"ה בכסלו).
    5. ח' נ'רות ו'הלכה כ'בית ה'לל (אבודרהם. עטרת זקנים בשו"ע. א"ר).
    6. משום חינוך ההיכל שהיה בזמן זה בימי חגי (מור וקציעא).

     

    פרסום נס

     

    ד. מפני שהנס היה בנרות, תקנו להדליק נרות בכל לילה בכדי להזכיר ולפרסם הנס.(רמב"ם. טור סי' תרע"א. לבוש).

     

    חנוכה במוצ"ש

    הכנת הנרות

    ה. חנוכה שחל במוצאי שבת, טוב להכין המנורה, הנר ופתילה מערב שבת, בכדי שלא יצטרך להתעכב במוצאי שבת.

    צדקתך

    ו. במנחה בשבת זו אין אומרים צדקתך ( מהרי"ל הל' חנוכה. ד"מ סי' תרפ"ג. לבוש סי' תרפ"ג וסי' תרפ"ד ב')

    ערבית בזמן

    ז. רבים נוהגים שלא לאחר תפילת ערבית במוצאי שבת בגלל הדלקת נרות חנוכה ( מעשה רב השלם סימן רל"ז. לוח ארץ ישראל), ומכל מקום יזהר שלא יקדים להדליק רק כשכבר לילה ביאור הלכה סימן רצ"ג ד"ה ג' כוכבים ).

    זמן ר"ת

    ח. הנוהגים להמתין במוצאי שבת עד זמן רבינו תם, לא ישנו מנהגם (אגרות משה ח"ד סי' ס"ב. שבט הלוי. הגר"מ שטרנבוך. יב"א ח"ב סי' כ"א).

    על הניסים בברכת המזון

    ט. כשחל חנוכה במוצ"ש ונמשכה סעודתו בלילה, בברכת המזון יזכיר רצה והחליצנו בלבד ואינו מזכיר על הניסים, אפילו אם אכל כזית פת בלילה (מג"א סימן קפ"ח סוס"ק י"ח. משנ"ב שם ס"ק ל"ג דבר"ח במוצ"ש יש מחלוקת הפוסקים אם להזכיר של ר"ח אבל הזכרת על הניסים בברכת המזון אינו אלא רשות. חיי אדם כלל קי"ח סידור דרך החיים. בנוסף, כתב הקצות השולחן סי' מ"ז ס"ק כ"ג שהזכרת מעין המאורע הוא לפני רצה, ונראה יותר כתרתי דסתרי).

    הכרזת על הניסים

    י. מותר להכריז על הניסים בתפילת ערבית בין קדיש לתפילה (אבודרהם. מג"א סימן רל"ו ס"ק א'. משנ"ב שם ס"ק ז'). יש שנהגו לא להכריז ( מאמר מרדכי שם ס"ק ב'. מהרש"ל בהג'. מטה משה סי' תקי"ט. כפה"ח שם ס"ק טו"ב: מנהג ירושלים שאין להכריז וכו' בהגיע ש"ץ לעל הניסים יש להגביה קולו כדי להזכיר לציבור) ויש מקומות שהגבאי טופח על הבימה לפני תחילת תפילת שמו"ע ( מנהגי חב"ד, ובכמה קהילות).

    שכח להזכיר על הניסים

    יא. אם שכח להזכיר על הניסים בתפילה, אין מחזירים אותו (שבת כ"ד. טור שו"ע סי' תרפ"ב סעיף א'. פמ"ג מש"ז שם מפני שחנוכה על עיקרו דרבנן לכן אין מחזירין אותו. ואם רוצה לחזור ולהתפלל כדי להזכיר אין לו רשות. כנה"ג הגה"ט סי' תרפ"ב. כפה"ח ס"ק ה'), ואם נזכר באותו ברכה, כל זמן שלא הזכיר את השם, חוזר ואומר על הניסים ואח"כ יאמר ועל כולם וכו' (טושו"ע סי' תרפ"ב סעיף א'. לבוש. חיי אדם כלל כ"ד סעיף כ"ד).

    יב. אבל אם כבר הזכיר את השם שוב אינו אומר על הניסים. ואחר התפילה, לפני "יהיו לרצון", יאמר דרך בקשה, הרחמן הוא יעשה לנו מנסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה. בימי מתתיהו וכו' (אליהו רבא סי' תרפ"ב ס"ק ב'. משנ"ב שם ס"ק ד').

    דילוג על הניסים

    יג. אין לדלג לכתחילה על הניסים, בכדי שיוכל לענות קדושה ומודים (צמח צדק שער המילואים סי' י"א. תשו' פרי השדה ח"ג סי' ק"ט. תשו' לבושי מרדכי ח"ג סי' נ"ט).

    ויתן לך

    יד. בכדי להזדרז ככל האפשר להדליק נרות חנוכה, יש שדחו אמירת ויתן לך, עד אחרי הדלקת נרות חנוכה.

    נ"ח בבית הכנסת

    טו. בבית הכנסת מדליקים נר חנוכה לפני שעושים הבדלה (שו"ע סי' תרפ"א. ט"ז. מחצה"ש. הוספות שו"ע הגרש"ז. משנ"ב ס"ק ג. הג' רש"ז אויערבאך).

    הבדלה – נר חנוכה, איזה קודם

    טז. בבית, יש נוהגין להבדיל ולאחר מכן להדליק נר חנוכה (ס' האשכול. אבודרהם. מהר"ל תדיר קודם. ט"ז. מטה משה. ברכי יוסף. פמ"ג מש"ז. יפה ללב. מל"ח. בא"ח. מאור ושמש פ' תצוה. הוספות לשו"ע הגרש"ז. שבט הלוי ח"ו סי' פ"ה),

    ויש נוהגין להדליק נר חנוכה קודם ולאחר מכן להבדיל (מאירי. מהרי"ל. כל בו. מנהגי ר"י טירנא. שו"ע סי' תרפ"א. רמ"א. לבוש. מג"א. א"ר יש עדיין רוח קדושת נשמת שבת עד הבדלה על הכוס. שאילת יעב"ץ. חיי אדם. בה"ל ),

    ודעביד כמר עביד (פמ"ג מש"ז. מחצה"ש. ברכי יוסף. משנ"ב).

    פיוטים

    יז. פיוטי "המבדיל", ופסוקים ותפילות שרגילים לומר במוצאי שבת, יאמרם לאחר הדלקת נר חנוכה.

    נמצא מחוץ לבית-מקום הדלקה

    יח. מי שהיה מחוץ לביתו במשך השבת, במוצאי שבת יכול להדליק שם אע"פ שמתכונן לחזור לביתו מאוחר יותר במוצ"ש (הג'רש"ז אויערבאך. ארחות רבינו. בקו' מבית לוי).

    אבל אם חוזר מיד לביתו, עדיף להדליק בביתו (קו' מבית לוי. ס' חוט השני).

     



    0 תגובות